October 26 2014 02:35:59
Управление
· Начало
· Правила
· Новини
· Статии
· Форум
· Библиотека
· Връзки
· Фото галерия
· Красива България
· Търсене
· Връзка с нас
· Въпроси и Отговори
Последни статии
· Легенда за розата
· Интервю с българския...
· Приказка за слепия
· Симеоновден
· Трудови обичаи и...
· Капанците
· Български килим. Какво...
· Орландовски "Свети...
Случайна статия
Божият мост - (Легенди и предания)
Календар/Събития
<< Октомври 2014 >>
Пн Вт Ср Чт Пт Сб Нд
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31    
Днес: Още...:
Случайна снимка
Теми във Форума
Последни теми
· Търся песен
· Здравейте...
· ПЕТТЕ ПЕЧАТА НА...
· ЗМЕЙОВЕ, ДРАКОНИ, ЛАМИ,...
· Български народни...
Горещи теми
· мечкадарските песни [60]
· Здравейте... [59]
· Текстове на народни... [51]
· Събори - къде, кога [40]
· Носии от Тракия и... [34]
Последни коментари
във фотогалерия
за жалост не е, по скоро...
Кюстендил
Когато гледам такива...
красиво е.
Вече намерих рамките (...

в статии
Еко пътека до...
10 забавни техники за...
Откриха зазидана икона...
А тук за подправката...
Нови археологически...
Кирилизатор
Екипът на сайта
RSS Емисии
Абонирайте се за нашите емисии

Последни новини
Последни статии
Последни теми
Последни интернет връзки


Самовили, вили


из "Народна вяра и религиозни народни обичаи", Д. Маринов, 1994, БАН.

Самовили, вили

Самовилите народното вярване представлява като красиви млади моми, които със своята красота са омайвали нашите юнаци.

Те живеят по високите планински руди рудини (поляни), край планинските неначнати езера, под сянката на витките елхи. Те се къпят в езерата, играят хоро по тяхното хоролище и ярят, бръзят своите хвърковати коне по своите виролища и мятат своите стрели.

Конете им са "сур-елени", които елени са от друг род, а не от обикновените, защото са крилати, имат криле и хвърчат.

Самовилите носят бяло облекло: бяла риза, много тънка, като санка, през която прозира снагата им, а опасани са със зуница (опас), която има цвета на дъгата, но само че зеленият цвят е по-голям и бие много на очите. Косите им са руси, светли и много дълги, та като летят или ходят, веят се далече във въздуха. На главата си носят венец от самодивско цвете, с който венец омагьосват или бильосват юнаците. Под мишниците си имат леки криле, с помощта на които могат да хвърчат; хвърченето им е леко, като кога духа тих ветрец, наречен полибник. Те летят всякога на групи, много рядко играят сами. На групи се и къпят, на групи си отпочиват под елхите и играят. Никога песните не споминят сама самовила или вила. Когато ще отидат по-далече или когато ще се борят с някой юнак, те възсядат сур-елени, които им служат са коне, само че тия елени са хвърковати, с криле. Ето как нашите песни рисуват самовилите, възседнали на елени:

И си язди сур-елена,
Сур елена шестокрилец;
Стремени й зелен гущер,
Юзда й люта змия,
Я камшик й усойница.

Но има елени с още повече крила:

Яздили са до три вили,
До три вили самовили,
Сур-елени хвърковати.
Първи елен шестокрилец,
Други елен деветокрилец,
А пък трети дванайсетокрилец.
Него язди Гюргя вила,
Най-млада най-пальива.

Слушана от баба Деспа, с.Ресен, Търновско и от баба Стояна, с.Кнежа, Оряховско. Срв. СбНУ, IV, 124; V, 7; VIII, 5

Самовилите имат борби и сношенния изключително и само с овчарите и юнаците. Овчарите, които пасат лятно време своите стада по високите планински руди рудини и ги поят по неначенатите планински езера, по тоя случай имат ежедневна среща със самовилитв. Юнаците пък, като са излизали по планините със своите коне да гонят едра лова, сур-елени, срешали са вили и самовили.

Юнаците, като са гонили сурите елени и витките кошути, налитали на виролището самовилско, дето самовилите се вирили (бръзили) със своите хвърковати коне и са мятали своите стрели. Тогава те трябвало е да влязат в борба със самовилите. Но тъй като юнаците обладават свръхчовешка сила, то народното вярване и народните песни всякога представляват юнаците за победители. Такава борба на Рабро юнак с Димна юда ни предават коледарските песни.

ето тук: РАБРО ЮНАК И ПИРИНСКА САМОВИЛА
(тази песен съвсем леко се различава от текста, даден от Д. Маринов - бел. Куцулан)

Овчарите, ако налетят на група самовили, които се къпят или седят под някоя елха, или играят на хоролището, вършат подвизи, но от друг род. Тук подвизите на овчарите са из областите на художеството, защото тяхното оръжие не е "буйно копие", но "меден кавал" или "свирка яворова".

Понеже самовилите са страстни любителки на музиката и танците, то овчарите са бивали принуждавани да правят облога в свиренето. Песните разказват за много такива облози със стадници овчари. Муржо, Димитър, Бойко и още др., като са налитали на самовили, подвизавали се да свирят и спечелвали облога. Димитър ги надсвирил, но му опростили тревнината (СбНУ, III, 151).

Божко се хванал и той на облога: ако го надиграят, да земат сивото стадо; ако ли ги надсвири, да му дадат най-младата самодива за булка. Той свирил и те играли без почивка три дни и накрай те капнали, паднали, а Божко още свирил. Признали се за победени и дали му най-младата самовила Гюрга за жена. Той я отвел у дома и се оженил за нея (Баба Вълкана Пеньовица, с.Литаково).

Самовилите са владетели на високите планини, на планиските рудини и езера и зимат за тревнина и за напой било от стадниците, било от цели села. От отделни стадници зимат черните очи на овчарите, а от селата "три моми песнопойки, три момчета кавалджии, три невести хороигри" (Баба Вълкана, с.Литаково); или пък "две невести бездеткини, две девойки неглавени, два юнака неглавени, две дечица млечничета" (Баба Вълкана, с.Литаково. Срв. СбНУ, IX, 16, Дупннишко).

Както споменахме, самовилите обичат много да се къпят в езерата. Когато ще се къпят, те си събличат самовилските ризи и свалят от главата си самовилските венци - и тогава те стават моми, като всяка мома, и могат да се грабят. Мнозина от нашите юнаци, па и овчари, като са налитали на такава група от самовили, сполучвали да уловят по някоя. Като се къпят, те играят, пляскат във водата о дотолкова се захласват, щото малко виждат какво става около тях.

Тоя момент издебнат юнаците или овчарите, та им открадват ризите или венците и тогава те става същински моми.

Народните песни ни сочат такива случаи.

Димна вила се къпала и оставила ризата си, венеца си, крилете си на брега на езерото. Случило се, та минал по туй време тамо Рабро юнак, който бил тръгнал по лов; той я съгледал, слезнал от коня и като "дебом дебил", "щапом щапал", примъкнал се до ризата, венеца и крилете, без да го съгледа тя, и ги зел. Когато те са били в неговите ръце, той се показал. Димна вила поискала да си облече ризата, но не я имало, венеца и той липсвал, а липсвали и крилете. Тя се почувствала тогава обикновена мома, защото без тия неща тя не е вече вила и не може да отиде при самовилите. Тя го молила да й върне вещите, като му предлагала "да му стане помайчима". "Помайчима си имам" - проговорил Рабро; "да ти стана посестрима - казала самовилата; "и посестрима си имам" - отвърнал Рабро. "Едно си нямам, първо либе си нямам и ти първо либе ще ми бъдеш". Хванал в за ръката и я отвел у дома си (Баба Деспа, с.Деремахле. Срв. СбНУ, VIII, 23).

Стоян овчарин също така издебнал три самовили, че се къпали в циброто езеро, и им земал ризите, зелените зуници (опаси) и крилете. Те и трите станали моми и му се молили да им повърне ризите, зуниците и крилете. Той избрал от трите най-хубавата и я зел със себе си, а на другите две повърнал вещите и те станали самовили. Уловената самовила Радка той отвел у дома си и се оженил за нея, но скрил ризата й, зуницата и крилете й. Тя шетала в дома му, като всяка невеста. Минала година и тя му ридила дете - момче. Стоян по тоя случай свикал госте и кръстник, та кръстили детето. Устроил веселба и пир. Във време на пира на гостете скимнало да им поиграе булката самовилската игрилка и Стоян я накарал да играе. Но тя отговорила, че самовилска игрилка може да играе само ако си облече самовилската риза със зуницата и крилете. Стоян обаче не смеял да й повърне тия вещи, защото ще хвръкне. Радка му отговорила: "Не бой се, либе Стояне; посем сега съм твоя та твоя; къ щя си оставя мъжкото дете?". Стоян я повярвал и извадил вещите от раклата, дето ги бил заключил, и й ги дал. Тя отишла в стаята, та се облякла. Като излезнала, Радка вече не била невеста, а самовила. Стоян затворил вратата и Радка почнала да играе. Завъртяла се веднъж, завъртяла се дваж и всички били омаяни. Като се завъртяла трети път, тя излетяла из коминя. Стоян, като видял това, изскокнал бързо навън и почнал да я моли да не оставя детето. Тя му отговорила:

Нали знаеше, Стоене,
Самовила къща не върти,
Самовила деца не храни,
Дири ме, Стояне, там горе,
На връх на Рила планина,
На самовилските игрища,
Край самовилско езеро...

От баба Дона, с.Шипка, баба Добра, с.Твърдица, Срв. вариантите в СбНУ, XII, 6, Габрово; приказките в СбНУ, V, 137; XII, 157, Прилеп; XIII, 182, Охрид

Както и по-горе се спомена, самовилите са откърмили мнозина от нашите юнаци. Народното вярване посочва в народните песни няколко примера. Секула детенце е сукал мляко на самовила, затова е станал юнак; Крали Марко - същото; Момчил юнак - същото, и още др. (виж препратките в Д. Маринов - много са в този сличай и не ги пишем тук - бел. Куцулан).

Съприкосновението на нашите юнаци и овчари със самовилите дотолкова е било близко и интимно, щото много пъти тия самовили са ставали посестрими на някой юнак и им помагали във време на нужда или напасти (Баба Рада, с.Тръново при Сеймен). Близото познанство на нашите юнаци и овчари със самовилите е било дотолкова, щото те са научили и имената на по-главните от тях, както и коя самовила кое обладава.

Така песните ни показват, че: (препратките не ги даваме)

Стана-самовила, която се възпява всякога "тънка Стана", "златнокрила", била посестрима и другарка само на свирците и кавалджиите и песнопойките.

Дена-самовила била посестрима и другарка на юнаците-ратоборци.

Радка-самовила била посестрима на овчарите и пастирите.

Магда-самовила била посестрима на билярките, които събират самовилските билки за лекуване на магии. Тя има своя градина с всякакви билки, с които лекува всякакви болки. Има билка или цвете самовилско, с което и мъртъв човек възкръсва, ако се полее с водата, в която е варено туй цвете. Тя имала билка, с която можала да подмлади човека. Тя знаела още дека има жива вода и само тя можела да земе от тая вода.

Смита-самовила е посестрима на дърварите, на горите.

Има още самовили: Димна-юда, най-старата самовила, Ирина-самовила, Ангелина-самовила, Вида-самовила, Стойна-самовила, Гермеруда-самовила, Гюра-самовила и Гюрга-самовила, която е най-маладата от всичките самовили и най-немирната, най-дяволитата и най-палавата за юнаците и момците. Повечето от тия изброени самовили са били съпруги-жени на нашите юнаци, раждали са деца и после пак избягвали в планините.

Самовилите се хранят с бял хляб и мед, а пият бяла медовина, която събират от сърцето на овошките.

из "Народна вяра и религиозни народни обичаи", Д. Маринов, 1994, БАН.
Коментари
Няма добавени коментари.
Добави коментар
Трябва да сте влезли в профила си за да публикувате коментари .
Оценки
Оценяването е възможно само за регистрирани потребители.

Моля влезте в профила сиили се регистрирайте, за да гласувате.

Няма публикувани оценки.
Превод с Гугъл
Вход
Потребителско име

Парола



Все още не сте потребител?
Натиснете тук да се регистрирате.

Забравили сте си паролата?
Поискайте си нова тук.
Поговорки
И аз калпак нося.
Потребителска анкета
Бихте ли се съгласили детето ви да учества във фолклорна трупа за изучаване на българските празници и обичаи

Да
Да
100% [27 Гласували]

Не
Не
0% [0 Гласували]

Може би
Може би
0% [0 Гласували]

Гласа: 27
Трябва да влезете в профила си, за да гласувате.
Започнала: 24/12/2011 18:00

Архив на анкетите
Чат
Трябва да влезете, за да публикувате съобщение.

08/08/2014 15:08
Zdraveite ot mene i ot more to! Pisha ot tablet samo s la tinica i zatova shte sum kra- tuk - skoro shte sum pak NA kirilica i shte si govorime za DRAKONITE I ZA PETTE PE- CHATA!!!

20/04/2014 10:17
Весели празници Thumbsup

19/04/2014 15:30
ХУБАВИ ВЕЛИКДЕНСКИ ПРАЗНИЦИ НА ВСИЧКИ ВАС - ПРИЯТЕЛИ НА ЛЮБИМИЯ МИ САЙТ!



03/03/2014 13:29
Честит 3ти март.

03/03/2014 08:41
ЧЕСТИТ 3-ти МАРТ!!! ЧЕСТИТ НАЦИОНАЛЕН ПРАЗНИК, Скъпи Българи-приятели на любимия ми Сайт!! ДА СТЕ ЖИВИ, ЗДРАВИ И МНОООГО КОРАВИ! За да посрещат.






01/03/2014 10:33
ЧЕСТИТА БАБА МАРТА на всички членове и гости на любимия ми Сайт !!! ВСИЧКИ ВИЕ - създателите му, членовете му и гос- тите му - ДА СТЕ ЖИВИ И ЗДРА.






28/02/2014 21:46
Благодарим Smile И Честита Баба Марта.

28/02/2014 07:34
Аз не съм разбрал кога е създаден любимият ми сайт "Български Фолклор и Традиции".Ако обаче РОЖДЕНИЯТ МУ ДЕН Е ДНЕС - ДА СА ЖИВИ ЗДРАВИ И МНО.






24/02/2014 07:30
Thumbsup

24/02/2014 05:29
Здравей,скъпи Куцулане! Добре,добре,прие- мам че се пише с малки букви и ще го правя! Чрез главните букви откроих новата тема която предла- га







Гласувайте за нас в BGtop

Елате в .: BGtop.net :. Топ класацията на българските сайтове и гласувайте за този сайт!!!



Време: 1.39 секунди - 36 Търсения 14,047,447 уникални посещения


Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2014 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.