September 24 2017 14:21:31
Управление
· Начало
· Правила
· Новини
· Статии
· Форум
· Библиотека
· Връзки
· Фото галерия
· Красива България
· Търсене
· Връзка с нас
· Въпроси и Отговори
Последни статии
· Шевици от югозападна...
· Поройчани
· Видението при Римската...
· Вълчи празници
· Хумористичният...
· Къде остава...
· Видовден
· Кадин мост (р.Струма)
Случайна статия
Как да изследваме своя род - (Други)
Календар/Събития
<< Септември 2017 >>
Пн Вт Ср Чт Пт Сб Нд
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  

Няма събития.

Случайна снимка
плъстена възглавница
плъстена възглавница
Майсторски занаяти
Теми във Форума
Последни теми
· Фотогалерия
· Красиви и интересни...
· Филми
· ЧЕШМИ И ЧЕШМАРИ
· ТАЙНИТЕ НА БАБИНАТА...
Горещи теми
· мечкадарските песни [60]
· Здравейте... [59]
· Текстове на народни... [51]
· Събори - къде, кога [40]
· Носии от Тракия и... [34]
Последни коментари
във фотогалерия
за жалост не е, по скоро...
Кюстендил
Когато гледам такива...
красиво е.
Вече намерих рамките (...

в статии
На същия сайт за Видин...
Легенди и предания за...
Статия за Видовден -...
Като съм ходил из...
Един интересен анализ...
Кирилизатор
Екипът на сайта
RSS Емисии
Абонирайте се за нашите емисии

Последни новини
Последни статии
Последни теми
Последни интернет връзки


Български килим. Какво (не) знаем за него
Българката от старо време и до наши дни се грижи за подредбата и украсата на дома. В етнографските музеи на България ще видим различните стаи в жилището и тяхното предназначение. При някои семейства покъщнината е съвсем семпла, при други интериорът е прекрасно съчетан с хубави мебели, рисувани стени, резбовани тавани, бродирани покривки, пердета и килими. Независимо дали ще надникнем в по-беден или по-заможен български дом, общото впечатление у нас за уредбата е, че тя е изпълнила целта си да хармонизира пространството. Изследването на килима се занимава с вътрешното пространство в Дома на българина. Прави се преглед на орнаментите по българските килими – чипровските и килимите от град Котел.

Домът като Обиталище на Семейството
Килимът служи за украса на дома. Заедно със завивките, пердетата и обзавеждането формира вътрешното пространство (вътрешната среда). За нас като нация е характерна приказката “Моят дом – моята крепост”. Важно е да сме обградени от топлина, уют и атмосфера когато влизаме в нашето вътрешно пространство. Обикновено човек оставя обувките си навън, дава “гръб” на всичко, което носи “отвън” и се “преселва” в своето вътрешно пространство. Какво има в старите български къщи? Обикновено хората притежават най-необходимото (разбирай най-важното) – легло, маса, столове, скрин и др. Пестеливото обкръжение от предмети не служи само на целта да бъдат похарчени по-малко средства за жизнената ни среда. Тук ние настаняваме нашия вътрешен Аз в микрокосмоса на дома ни – част от Глобалния Дом. Всеки човек се прибира, за да намери покой, топлина, спокойствие, сигурност, ред и не на последно място усамотение от страстите на делника. Тази редност на българина е своеобразно отделяне от външното, чуждото, враждебното и пребиваване във вътрешното, своето, семейното обкръжение. В дома търсим подслон за нашето тяло, душа и ум в едно цялостно преживяване. Българинът пресъздава макросвета чрез своят микрокосмос – неговия дом. Българската къща от Възраждането има стая (одая) с огнище и друга стая, в която семейството се събира вечер, за да общува и след това да пренощува. Украсите са малко и то не винаги поради липса на средства. Днес претрупаните ни с предмети домове не винаги предразполагат да общуваме с тези около нас. Материалите, от които се правят мебелите, завивките, килимите са естествени – дърво, лен, вълна, памук. Естествените прежди съдържат в себе си цвят, мирис на нещо от нашето домакинство – изпредено, изтъкано, ушито от Стопанката на Дома. Материалите, с които се изгражда къщата са дърво, камък, в по-ново време тухли. Дом не се гради бързо. Оставя се поне на едно поколението след теб самия. Набързо построеното няма нищо общо с качеството, което се търси. Строейки нова къща българинът трупа спомени, съпреживява градежа стена по стена, етаж по етаж до самия край на изграждане, устройването на дома и населяването с неговите обитатели. Моите спомени са, че в дядовата къща се събирахме четири поколения – помня и прабаба ми Невена. Времената се менят, традициите са забравят и идват нови поколения българи, за да ги преоткрият и да ги оживотворят. Във възрожденските къщи има прекрасни дърворезби на тавана – символизират слънцето и ги наричат небе. Надникнем ли в къща в Трявна, Жеравна, Копривщица и др. ще намерим съхранени от тези великолепни образци. Слънцето е знак за горницата на дома. То е небесното измерение, което се населява с присъствието на птици и невидими, духовни Сили и Същества. По сходен начин откриваме същото подобие на битието на българина по земята, където той стъпва на килими и черги, измайсторени от сръчните ръце на стопанката на дома. Едно от най-важните неща, което съпътства пътят на младото момиче е изработването на неговия чеиз. По времето на своето моминство тя събира, шие, тъче, бродира. Всяка вещ, която ще пренесе в своята нова къща носи заряд на Любов и Очакване на “световното (вселенско) събитие” – превръщаните й от мома в омъжена жена. Всяко младо момиче си “закодира” знаци за Обич, за Разбирателство в семейството, за Плодородие (за бъдещо жизнено потомство или поколение).

Килимът като Тъкано Слово или Тъканта на Словото
Всяка външна дейност на човека е отглас на негово вътрешно преживяване. Старите българи са живели в своето циклично време (по своя си обичай или времето на обичая) – времето да се оре, да се сее, да се плеви, да се събира реколтата, да се пазят семена за следващата сеитба. Изследването се занимава с килимите и чергите. Знаем ли върху какво стъпваме? На таваните в българските къщи по времето на Възраждането е “изгряло ясно слънце”. Нашата “земя” у дома е застлана с тъканото Слово – килим или черга. По килимите се открива богата орнаментика. Откриваме сходни елементи при Котленските килими и килим Балучи (baluchi rugs). Километрите разстояние не са пречка да бъдат открити шарки като тези от български килими върху чергите на индианското племе навахо. Тъкачките “вграждат”, най-различни мотиви, с които да ознаменуват случващото се на “горната земя”. В Библията, книгата Изход на Мойсей му бе заповядано да направи скинията на Бога по Образа, който видя на планината. Архетипното мислене и памет носят символното мислене от времето на праисторията та чак до сега. Чипровският килим грее със своята символика, опростена форма и цвят. Основният елемент, който се влага в него е триъгълника. За комбинаториката начина за изграждане на обекти е редуване (комбинация) на еднакви форми. Друга използвана първична форма е ромбът и правоъгълникът. Какво означават тези основни (първични) форми? Триъгълникът е символичното число три. Човек е същество, в което съжителстват поне три елемента – духовност, душевност и телесност. В много религии Бог се явява в три лица. Християнската доктрина ни насочва към Триединството на Бога – Един Бог, който се проявява в три лица. Всеки човек има минало, живее в настояще и очаква бъдещето – отново три елемента. В семейството съжителстват майка, баща и дете – отново тройна комбинация. Друг основен символ е ромбът и правоъгълникът. Ромбът е фигура от два долепени триъгълника. Моделите на триадата (във философията означава структурно триединство) са няколко. Към тях се добавя и четвъртия елемент – човешкият. Към божествената триада – добавяме Човекът като връх на Божественото Сътворено. В Библията, книгата Битие пише дословно: “И Бог каза: Да създадем човека по Нашия образ, по Наше подобие; и нека владее над морските риби, над небесните птици, над добитъка, над цялата земя и над всяко животно, което пълзи по земята. И Бог създаде човека по Своя образ; по Божия образ го създаде; мъж и жена ги създаде”. Към човешката триада – ум, чувства и воля можем да добавим четвърти елемент – творчество или въображение.

Малко история
В исторически план следи за тъкането като характерна човешка дейност има по нашите земи още от праисторическите времена. В Археологическия институт с Музей на БАН в София са експонирани артефакти от времето на халколита - шило, игли, прешлен за вретено, глинени тежести за тъкачен стан и др. Във виртуалния музей се намира прешлен за вретено от района на Кюстендил (7000 – 3500 г. пр. Хр.) – виж линка.
Школите за изработването на килими се делят на западнобългарски и източнобългарски. Представители на западнобългарската школа са килимите от Чипровци, Пирот и Самоков. На източнобългарската школа принадлежат килимите от Котел. Няма никакви сведения за производството на килими в Чипровци преди въстанието от 1688 г. Втори център на килимарството е Котел, където в Етнографския музей се съхранява котленски килим от 1816 година. Според изследователите поради техниката, орнаментиката и хармонията от съчетанието на цветовете се предполага, че за това са били необходими столетия труд и майсторство.
Сигурни сведения за килимарството в България се откриват в стенописите на църкви и манастири. Най-старите сведения са от стенописите в Боянската църква (Софийско) от 1259 г. в сцената с житието на Св. Никола, известна с името “чудото на килима”. Изображения на килими има върху стенопис от църквата “Свети Петър и Павел” във Велико Търново от ХІV век.

Любопитно
В (1) е споменат Херодот (V век пр. Хр.) който описва тракийката така - тя е със стомна на главата, с едната ръка води коня, а с другата ръка преде лен!!!
В източник (5) и описано как тъкачките си служат с примитивни мерки съобразно с дължината на тялото – педя, лакът, разтег (между разтворените ръце), разкрач, колач (обиколката на кръста).
Хурката, с която се преде вълна, памук и коноп на външен вид прилича на Жезъл, Сурвакница.
Килимът е това, върху което стъпваме. Не случайно се казва, че “звездите” мечтаят да стъпят на червения килим.

Килим от Чипровци
В Чипровския килим се срещаме с Дървото на Живота (Световното Дърво) или Живото Дърво. Всеки народ помни своята прародина. Съществува хипотеза, че на територията на България е била Едемската градина или Градината Божия. Отгласи за спомените на Човека от Рая ще намерим в българските песни, легенди, дрехи, приказки. По времето на робството много от спомените за митичното време са предавани чрез подходящите форми и формули.
В килима от Чипровци се разпознават небесните птици – това са пратениците за сбъдване на съкровените ни молитви, отнесени по този начин до Бога на Силите. Според автора на източник (6) процесът на тъкачество реализира живата връзка с миналото, т.е. пренася родовата памет. Вътре в нас има Съкровищница, която пази нашия минал опит и знание. Килимарството бележи своя разцвет през Възраждането. За килимът от Чипровци е характерно, че се тъче на вертикален стан. Българката е предпочитала жизнената гама, в която преобладава червения цвят. Червеният цвят е бил забраняван от турците цели пет века. Българката е скрила от враждебните, външни погледи червения цвят, като го е вплела в шарките на килима. Червеното е символ на кръвта, на живота. Характерни цветове за старите чипровски килими са вишневочервеният и тъмносиният. Изкуството при тъкането се изразява в ритмичното и колоритно отношение. Орнаментиката е растителна, животинска, геометрична и човешка (антропоморфна). Основните елементи са правоъгълник, триъгълник, ромб и трапец. Една от най-използваните форми е “маказ”, канатица, коло (колело), жабица и др. При растителната орнаментика са характерни мотивите - цвете, храст, роза, стомничка с цветя, ваза с цветя, цветен храст с птичка, само цветен клон. В килимите от зооморфните орнаменти най-предпочитани са птиците. Те са символ на небесното, крилатото, те са посланици на ангелско Слово. Винаги се изобразени в профил. Тук се открива аналог с египетските йероглифи, където човешките и други образи също са изобразени в профил. Всред антропоморфните мотиви преобладават тези на женската фигура. Макар и рядко се срещат и жанрови сцени, представлявайки хоро.
Чипровският килим е силно стилизиран. Той е своеобразно Писмо. Всички килими имат централно поле, оградени от един, два или повече бордюри. Килимът е силно схематизиран – това е ярка и самобитна геометризация. По този начин може да се приеме, че се въздейства на емоциите на човека.

Килим от Котел
Характерното за него е, че композицията е осъществена чрез прилагането на шахматно разполагане на един повтарящ се мотив, което води до създаването на два десена – къдравите звезди и фучилата.
Преобладаващ тон в стария котленски килим е червеният, вторият е сивозеленият, на трето място е светлосиният цвят. Допълнителни цветове са черен, розов, бял, жълт и виолетов.
Основните елементи при тези килими се формират като и тук се използват триъгълници и ромбове.

Обобщения
При анализиране на спецификата на българските орнаментални тъкани са направени изводи, че съществува традиционна приемственост от културата и изкуството на древните народи населяващи нашите земи – траките и др. В народните тъкани има и външни влияния от изкуството на народи, които са били във връзка с нашия, но тези влияния нямат характер на копиране, а са силно пречупени през традицията на българската тъкачка.
Всеки акт на сътворение на земята е повторение на космичното, вечното, универсалното, което съществува като предобраз на небето. В този смисъл в килимите има комбинация на цвят, форма, ред, които “говорят”. Те са четмото и писмото на праисторичния човек, оставил своите знания (чрез знаковата система) по линия на жената в семейството. Първата йерархия откриваме в семейството. Оттам произлиза редът, който не се клати. Затова не бива с лека ръка да се пренебрегва семейството като форма, защото то е нещо живо, което пази ревниво статуквото си. Без ред не е възможно семейството, а оттам не е възможно да бъде продължен Рода, Народа, Нацията.
Нищо не може да се сътвори без любов – нито дете, нито дом, нито шарка по килимите.

Значение на някои подчертани думи в статията:
• Обиталище – мястото на твоя бит, там където се случва Битието ти
• Обкръжение – кой е в кръга, в центъра на твоя живот
• Чеиз – какво взимаш, когато излизаш от дома на баща си
• Поколение – всички, които са от едно коляно
• Възраждане – да се роди отново, да се преоткрие, да се случи, да се яви по нов начин в нашето време
• Материална култура – матерна култура (наследена от майката)

Библиография:
1. Вакарелски, Христо. Етнография на България. С.:Наука и изкуство, 1974
2. Добруджа. Етнографски, фолклорни и езикови проучвания. С.:БАН, 1974
3. Елиаде, Мирча. Митът за вечното завръщане: Архетипи и повторение. С.: Захарий Стоянов, 2002
4. Елиаде, Мирча. Образи и символи: Размисли върху магическо-религиозната символика. С.: Прозорец, 1998
5. Етнография на България, том ІІ. Материална култура. С.:БАН, 1983
6. Станков, Димитър. Чипровски килими. С: БАН, 1960
7. Станков, Димитър. Черги и килими. С: БАН, 1975

Линк:
www.europeanvirtualmuseum.net

февруари – август 2011 г.
Татяна Илиева
Коментари
#1 | Мирилайлай на August 09 2011 12:45:52
Интересно и добре написано.
Добави коментар
Трябва да сте влезли в профила си за да публикувате коментари .
Оценки
Оценяването е възможно само за регистрирани потребители.

Моля влезте в профила сиили се регистрирайте, за да гласувате.

Няма публикувани оценки.
Превод с Гугъл
Вход
Потребителско име

Парола



Все още не сте потребител?
Натиснете тук да се регистрирате.

Забравили сте си паролата?
Поискайте си нова тук.
Поговорки
От голямото добрутро.
Потребителска анкета
Бихте ли се съгласили детето ви да учества във фолклорна трупа за изучаване на българските празници и обичаи

Да
Да
98% [52 Гласували]

Не
Не
0% [0 Гласували]

Може би
Може би
2% [1 Глас]

Гласа: 53
Трябва да влезете в профила си, за да гласувате.
Започнала: 24/12/2011 18:00

Архив на анкетите
Чат
Трябва да влезете, за да публикувате съобщение.

28/05/2017 22:39
Smile

28/02/2017 09:42
Кво да ви кажа - вече 10 години сме тук Clap

30/10/2016 19:28
Здравейте,СКЪПИ ПРИЯТЕЛИ-ЧЛЕНО - ВЕ НА ЛЮБИМИЯ МИ САЙТ,А И НЕГО- ВИ ГОСТИ! Обръщам се тук към всички вас с гореща молба- НАСОЧЕТЕ МЕ КЪМ БЪЛГАР






24/05/2016 16:35
Чести 24-ти май на всички членове на Любимия ми Сайт! Честит 24-ти май на неговите създатели и радетели той да е такъв и да съществу ва! Честит 24






27/09/2015 16:50
Здравейте! Бих искала да помоля за съдействие. Необходим ми е текстът на родопската песен "Дума са дума от стари люде", изпълнявана от трио "Р






10/06/2015 07:50
Здравейте, много моля за седействие. Спешно търся Българска песен, изпълняват я по сватбите. Която се изпълнява от мъж и до колкото разбрах






21/03/2015 08:04
Скъпи приятели, ИМАМ МНОООООГО ДА НАПИША И ПО ПРЕДЛО ЖЕНАТА ОТ МЕНЕ ТЕМА "ЗМЕЙОВЕ,ДРАКОНИ...
", А И ДА ВИ ПРЕД ЛОЖА ЕДНА НОВА ТЕМА. Разни пробл






21/03/2015 07:59
Честита Пролет на всички приятели и почитатели,и посетите ли на Любимия ми Сайт Честита Пролет на неговите Админи - стратори!!!ДА СТЕ ЖИВИ И






20/04/2014 10:17
Весели празници Thumbsup

19/04/2014 15:30
ХУБАВИ ВЕЛИКДЕНСКИ ПРАЗНИЦИ НА ВСИЧКИ ВАС - ПРИЯТЕЛИ НА ЛЮБИМИЯ МИ САЙТ!




Гласувайте за нас в BGtop

Елате в .: BGtop.net :. Топ класацията на българските сайтове и гласувайте за този сайт!!!



Време: 0.05 секунди - 36 Търсения 24,348,945 уникални посещения


Powered by PHP-Fusion copyright © 2002 - 2017 by Nick Jones.
Released as free software without warranties under GNU Affero GPL v3.