Боите на древните зографи
Публикувано от Куцулан на April 06 2007 15:43:57
автор: Стефан Тенев
статията е публикувана с разрешението на www.webcrafts.bg



В днешно време, художниците имат възможност да използват голям набор от разнообразни бои и материали. Това е единственото нещо, което отличава модерните икони от древните им първообрази. Сега много лесно художниците могат да постигнат необходимата гъстота на боята и необходимия нюанс на баграта, но в миналото това е било част тайната на занаята. Днешните икони, почти без изключение са нарисувани с маслени бои. Българската иконописна традиция познава маслото от творбите на зографите от самоковската и банската школи. Зографите от Трявна са използвали температа за един много дълъг период от време; след както иконата е била завършена, те са полагали втори дебел слой лак и по този начин са придавали свежест и вид на масленост на иконата. За да се запази гладкостта й, майсторите в миналото са работили с много разредени бои, приготвяни с варен безир.

Маслените бои са се приготвяли, като се разтрият маслото и прахът на мраморна плоча, както преобладаващо е маслото. За да запазят багрилата си пресни за по-дълго време, майсторите са правили туби от свински мехурчета или части от черва. Около един отрязък от гъше перо е било завързвано част от черво. От другата страна червото е било напълвано с боя и добре завързвано. По този начин боята се е запазвала винаги прясна.